PROBLEMLER VE PROBLEM ÇÖZME
Problem: Çözülmesi gereken
mesele, soru veya aşılması gereken engellere problem denir.
Problem çözme adımları şu
şekilde sıralanır:
•Problemi anlama: Bir
problemi doğru bir şekilde çözebilmenin ilk aşaması problemi anlamakla başlar.
Detaylı bir şekilde anlaşılmayan problemler çözülemezler.
•Bir plan yapma: Her
problemin çözümüne farklı çözüm yollarından ulaşılabilir, bunu için doğru çözüm
planını tercih ederek uygulamak gerekmektedir.
•Planı uygulama: Bir planın
uygulama sonucu başarısızlıkla sonuçlanabilir. Başarısızlıkla sonuçlanan
denemeler sadece öğrenme deneyiminin bir parçasıdır.
•Çözümü değerlendirme:
Çözümün bulunmasının ardından ise çözümün en etkili çözüm olup olmadığı ve bu
çözümün başka problemlere uyarlanıp uyarlanamayacağı konuları değerlendirilir.
Balık Kılçığı Yöntemi:
Problem çözme yöntemlerinden birisidir. Bu yöntemde problem, balığın baş
kısmına yazılır. Daha sonra problemi ortaya çıkaran nedenler 45 derecelik
açıyla gövdeye birleştirilmiş çizgiler üzerine yazılır. Eğer bu nedenleri
ortaya çıkaran başka nedenler varsa bunlar da, çizilen çizgiler üzerine
birleştirilen daha kısa çizgiler üzerine yazılır.
Problemin analizi balık kılçığı yöntemi ile yapıldıktan sonra beyin
fırtınası yöntemi kullanılarak analiz edilen problemin her bir parçasına nasıl
çözüm bulunabileceği tartışılır.
YÖNERGE
Yönerge, bir işi yaparken takip
edilmesi gereken adımlar veya talimatlar anlamına gelir.
Başka bir deyişle, yönerge bir
işin nasıl yapılacağını açık ve net bir şekilde
anlatan talimatlar dizisidir.
Bir işin yapılması için yönerge hazırlarken yapılması hedeflenen iş
dikkatli şekilde incelenmeli, ihtiyaçlar tanımlanmalı, izlenmesi gereken
adımlar tek tek planlanmalı ve yönergeler doğru bir sırayla yazılmalıdır.
Bilgisayarlar da tıpkı verilen yönergeleri takip ederek çalışırlar.
Bilgisayarın yaptığı her işlem detaylı yönergelerle tanımlanmış adımları
içerir. Yönergeler olmazsa, ya da doğru sırayla yapılmazsa bilgisayar
kendisinden beklenen işi yerine getiremez. Önümüzdeki haftalarda
bilgisayarların yönergeleri nasıl takip ettiği üzerinde çalışacağız ve biz de
bilgisayarın istediğimiz şeyleri yapabilmesi için ona yönergeler yazacağız.
Sabit ve Değişken Nedir?
Sabit: İlk
biçimiyle kalan, değişmeyen ifade ya da nesnelerdir.
Değişken: İlk
biçimiyle kalmayıp yeni değerler ya da biçimler alabilen ifade ya da
nesnelerdir.
Kullandığımız
programların içeriğinde birçok sabit ve değişken bulunur. Bir değişken ile
sabit arasındaki temel farkları şöyle sıralayabiliriz;
▪Sabitte saklanan değer programın
çalışması süresince değişmez. Mesela bir market uygulamasında bir ürün için
belirlenen barkod numarası programın çalışması süresince değişmez aynı kalır. O
yüzden o bir sabittir.
▪Bir değişkende saklanan
değer program çalışması süresince değişebilir. Mesela bir oyunda puan
başlangıçta sıfır iken daha sonra değişiklik gösterdiği için puan bir
değişkendir.
OPERATÖRLER
Operatörler, bilgisayarda
işlem yaparken kullandığımız özel işaretlerdir. 3 gruba ayrılır:
Matematiksel operatörler: Sayılarla
işlem yapmamızı sağlar. (Örneğin: + toplama, - çıkarma, * çarpma gibi)
İlişkisel operatörler: İki
değeri karşılaştırır ve sonuç doğru (true) veya yanlış (false) olur. (Örneğin:
== eşit mi, > büyük mü, < küçük mü gibi)
Mantıksal operatörler: Birden
fazla durumu birlikte kontrol eder. (Örneğin: AND (ve), OR (veya), NOT (değil))
Bir
problemi çözmek ya da belirli bir amaca ulaşmak, bir işi gerçekleştirmek için
tasarladığımız yola algoritma denir. Algoritma yardımıyla bir işi adım adım
gerçekleştirebiliriz. Aslında algoritmalar yaşamımızın bir parçasıdır. Pek çok
işimizi farkında olalım ya da olmayalım algoritma yardımıyla yaparız. Bu
işlerin tümünde, algoritmalardaki gibi belirli bir sıra bulunur.
Algoritma Kullanmanın Faydaları
•Problemleri
daha hızlı çözeriz.
•Problem
çözme sürecini kolay takip ederiz.
•Problem
çözme sürecinde varsa hataları çabuk buluruz.
•Çözüm
için farklı yöntemler denememizi sağlar.
Algotirma’yı Kim Buldu?
Algoritma
matematikte sayılarla yapılan her türlü hesaplamanın sistematik metoduna
verilen genel isimdir. Algoritmanın kurucusu dokuzuncu yüzyıl başlarında
yaşayan, matematik gökbilim ve coğrafya alanlarında çalışmış bilim adamı
Hârizmî ’dir. Matematikçiler için temel olan Kitab-ül Muhtasar fi Hesab-il
Cebri ve’l-Mukabele adlı eseri meşhurdur.
Algoritma Yazma Kuralları
•Her
algoritma basamak basamak yazılır.
•Her
algoritmanın ilk basamağı BAŞLA’dır.
•Her
algoritmanın son basamağı BİTİR’dir.
•Algoritmalarda
kesin cümleler kullanılır.
ALGORİTMA VE
AKIŞ ŞEMASI FARKI
Algoritma, bir
problemi çözmek için takip edilmesi gereken adımların sırasıdır. Yani, belirli
bir hedefe ulaşmak için yapılacak işlemlerin sıralı bir şekilde anlatılmasıdır.
Akış şeması, algoritmanın
görsel olarak gösterilmesidir. Bu şemada, adımlar şekillerle gösterilir ve
işlemler arasındaki ilişkiler oklarla belirtilir. Böylece, algoritmanın nasıl
çalıştığı daha kolay anlaşılır.
Sembol |
Adı |
Görevi / Anlamı |
Elips |
Başla / Bitir |
Algoritmanın
başladığı ve bittiği yerdir. Mutlaka olmalıdır. |
▭ Dikdörtgen |
İşlem |
Bir işlem
yapılır: toplama, çıkarma, değer atama gibi. |
◇ Eşkenar Dörtgen |
Karar |
Evet-Hayır
gibi mantıksal kararlar verilir. İki yol olabilir. |
▱ Paralelkenar |
Veri Girişi |
Sisteme bilgi
alınır |
Dalgalı Dikdörtgen |
Ekrana Çıktı Verme |
Sonucu veya bilgiyi kullanıcıya gösterir. |
Altıgen |
Döngü (Tekrar Eden İşlem) |
Belirli işlemlerin tekrar tekrar
yapılmasını sağlar. |
🔁 Ok |
Akış yönü |
Adımların
hangi sırayla ilerleyeceğini gösterir. |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder