13 Nisan 2025 Pazar

5.SINIF YAZILI ÖZET

PROBLEMLER VE PROBLEM ÇÖZME

Problem: Çözülmesi gereken mesele, soru veya aşılması gereken engellere problem denir.

 

Problem çözme adımları şu şekilde sıralanır:

•Problemi anlama: Bir problemi doğru bir şekilde çözebilmenin ilk aşaması problemi anlamakla başlar. Detaylı bir şekilde anlaşılmayan problemler çözülemezler.

•Bir plan yapma: Her problemin çözümüne farklı çözüm yollarından ulaşılabilir, bunu için doğru çözüm planını tercih ederek uygulamak gerekmektedir.

Planı uygulama: Bir planın uygulama sonucu başarısızlıkla sonuçlanabilir. Başarısızlıkla sonuçlanan denemeler sadece öğrenme deneyiminin bir parçasıdır.

•Çözümü değerlendirme: Çözümün bulunmasının ardından ise çözümün en etkili çözüm olup olmadığı ve bu çözümün başka problemlere uyarlanıp uyarlanamayacağı konuları değerlendirilir.

 

Balık Kılçığı Yöntemi: Problem çözme yöntemlerinden birisidir. Bu yöntemde problem, balığın baş kısmına yazılır. Daha sonra problemi ortaya çıkaran nedenler 45 derecelik açıyla gövdeye birleştirilmiş çizgiler üzerine yazılır. Eğer bu nedenleri ortaya çıkaran başka nedenler varsa bunlar da, çizilen çizgiler üzerine birleştirilen daha kısa çizgiler üzerine yazılır.

Problemin analizi balık kılçığı yöntemi ile yapıldıktan sonra beyin fırtınası yöntemi kullanılarak analiz edilen problemin her bir parçasına nasıl çözüm bulunabileceği tartışılır.

 

YÖNERGE

Yönerge, bir işi yaparken takip edilmesi gereken adımlar veya talimatlar anlamına gelir. Başka bir deyişle, yönerge bir işin nasıl yapılacağını açık ve net bir şekilde anlatan talimatlar dizisidir.

Bir işin yapılması için yönerge hazırlarken yapılması hedeflenen iş dikkatli şekilde incelenmeli, ihtiyaçlar tanımlanmalı, izlenmesi gereken adımlar tek tek planlanmalı ve yönergeler doğru bir sırayla yazılmalıdır.

Bilgisayarlar da tıpkı verilen yönergeleri takip ederek çalışırlar. Bilgisayarın yaptığı her işlem detaylı yönergelerle tanımlanmış adımları içerir. Yönergeler olmazsa, ya da doğru sırayla yapılmazsa bilgisayar kendisinden beklenen işi yerine getiremez. Önümüzdeki haftalarda bilgisayarların yönergeleri nasıl takip ettiği üzerinde çalışacağız ve biz de bilgisayarın istediğimiz şeyleri yapabilmesi için ona yönergeler yazacağız.

Sabit ve Değişken Nedir?

Sabit: İlk biçimiyle kalan, değişmeyen ifade ya da nesnelerdir.

Değişken: İlk biçimiyle kalmayıp yeni değerler ya da biçimler alabilen ifade ya da nesnelerdir.

Kullandığımız programların içeriğinde birçok sabit ve değişken bulunur. Bir değişken ile sabit arasındaki temel farkları şöyle sıralayabiliriz;

Sabitte saklanan değer programın çalışması süresince değişmez. Mesela bir market uygulamasında bir ürün için belirlenen barkod numarası programın çalışması süresince değişmez aynı kalır. O yüzden o bir sabittir.

▪Bir değişkende saklanan değer program çalışması süresince değişebilir. Mesela bir oyunda puan başlangıçta sıfır iken daha sonra değişiklik gösterdiği için puan bir değişkendir.

  

OPERATÖRLER

Operatörler, bilgisayarda işlem yaparken kullandığımız özel işaretlerdir. 3 gruba ayrılır:

 

Matematiksel operatörler: Sayılarla işlem yapmamızı sağlar. (Örneğin: + toplama, - çıkarma, * çarpma gibi)

 

İlişkisel operatörler: İki değeri karşılaştırır ve sonuç doğru (true) veya yanlış (false) olur. (Örneğin: == eşit mi, > büyük mü, < küçük mü gibi)

 

Mantıksal operatörler: Birden fazla durumu birlikte kontrol eder. (Örneğin: AND (ve), OR (veya), NOT (değil))

 

  Algoritma Nedir?

Bir problemi çözmek ya da belirli bir amaca ulaşmak, bir işi gerçekleştirmek için tasarladığımız yola algoritma denir. Algoritma yardımıyla bir işi adım adım gerçekleştirebiliriz. Aslında algoritmalar yaşamımızın bir parçasıdır. Pek çok işimizi farkında olalım ya da olmayalım algoritma yardımıyla yaparız. Bu işlerin tümünde, algoritmalardaki gibi belirli bir sıra bulunur.

Algoritma Kullanmanın Faydaları

•Problemleri daha hızlı çözeriz.

•Problem çözme sürecini kolay takip ederiz.

•Problem çözme sürecinde varsa hataları çabuk buluruz.

•Çözüm için farklı yöntemler denememizi sağlar.

 

Algotirma’yı Kim Buldu?

Algoritma matematikte sayılarla yapılan her türlü hesaplamanın sistematik metoduna verilen genel isimdir. Algoritmanın kurucusu dokuzuncu yüzyıl başlarında yaşayan, matematik gökbilim ve coğrafya alanlarında çalışmış bilim adamı Hârizmî ’dir. Matematikçiler için temel olan Kitab-ül Muhtasar fi Hesab-il Cebri ve’l-Mukabele adlı eseri meşhurdur.

 

Algoritma Yazma Kuralları

•Her algoritma basamak basamak yazılır.

•Her algoritmanın ilk basamağı BAŞLA’dır.

•Her algoritmanın son basamağı BİTİR’dir.

•Algoritmalarda kesin cümleler kullanılır.

 

ALGORİTMA  VE  AKIŞ ŞEMASI FARKI

 

Algoritma, bir problemi çözmek için takip edilmesi gereken adımların sırasıdır. Yani, belirli bir hedefe ulaşmak için yapılacak işlemlerin sıralı bir şekilde anlatılmasıdır.

 

Akış şeması, algoritmanın görsel olarak gösterilmesidir. Bu şemada, adımlar şekillerle gösterilir ve işlemler arasındaki ilişkiler oklarla belirtilir. Böylece, algoritmanın nasıl çalıştığı daha kolay anlaşılır.

 

  AKIŞ ŞEMASI ŞEKİLLERİ VE ANLAMLARI

 

Sembol

Adı

Görevi / Anlamı

 

Elips

Başla / Bitir

Algoritmanın başladığı ve bittiği yerdir. Mutlaka olmalıdır.

Dikdörtgen

İşlem

Bir işlem yapılır: toplama, çıkarma, değer atama gibi.

Eşkenar Dörtgen

Karar

Evet-Hayır gibi mantıksal kararlar verilir. İki yol olabilir.

Paralelkenar

Veri Girişi

Sisteme bilgi alınır

Dalgalı Dikdörtgen

Ekrana Çıktı Verme

Sonucu veya bilgiyi kullanıcıya gösterir.

 

Altıgen

Döngü (Tekrar Eden İşlem)

Belirli işlemlerin tekrar tekrar yapılmasını sağlar.

🔁 Ok

Akış yönü

Adımların hangi sırayla ilerleyeceğini gösterir.

 

 

 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

   https://forms.gle/eoqMGwgLqsHNaqYo7