13 Nisan 2025 Pazar

6.SINIF 1.YAZILI ÖZET

Bilgisayar ve Matematik İlişkisi

Bilgisayarı basitçe tanımlayacak olursak; zor ve karmaşık matematiksel problemleri hızlı ve az hata ile çözmek için geliştirilmiş bir teknolojik cihazdır. Bilgisayardaki programlar matematiksel formüllerden ve hesaplamalardan yararlanır. Bu yüzden abaküs bilgisayarın atası olarak kabul edilir. Bilgisayar bilimi ilk olarak matematik biliminin alt dalı olarak kabul edilmiştir. İlk modern bilgisayar ENIAC’dır. Elektrikle çalışan ve veri işleme kapasitesine sahip ilk modern bilgisayardır. ENIAC bir ev büyüklüğündedir (167 metrekare) ve ağırlığı 30 tondur.

 

Bilgisayar Bilimine Yön Veren Bilim İnsanları

Blaise Pascal : Pascalin adı verilen toplama ve çıkarma yapabilen cihazı icat etmiştir.

Ada Lovelace : 1830'lu yıllarda bilgisayar programcısı olarak çalışmalar yapan ilk kadındır.

Charles Babbage: 1830'lu yıllarda dijital bilgisayarın öncüsü olan çözümleyici makineyi icat etmiştir.

George Boole : Bilgisayar devre tasarımının matematiksel temelini oluşturan mantık cebrini geliştirmiştir.

 Alan Turing : Bilgisayar biliminin kurucusu sayılır.

Dana Scott : Programlama dilleri ile ilgili çağdaş yaklaşımlar açısından ilk çalışmaları yapmıştır.

 

Türkiye’nin İlk Bilgisayarı:

Türkiye’de kullanılan ilk bilgisayar, 1960 yılında kullanılan “(Data Processing Machine)” adlı bilgisayardır. Bu bilgisayar, yol yapımında gereken hesaplamaları daha hızlı yapabilmek için Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından alınmış ve 12 yıl kullanılmıştır.

 

BİLGİSAYARLAR NASIL ÇALIŞIR?

İkili Sistem: Bilgisayarda veriler 0 ve 1’ler halinde iletilir ve depolanır. Bu 0 ve 1’lerden her birine “bit” adı verilir.

Veriler, sinyaller halinde bir yere gönderilirken, gelen sinyalin voltajına bakılır.

Voltaj varsa 1, yoksa 0 kabul edilir. Bilgisayarın bir bilgiyi anlayabilmesi ve işlem yapabilmesi için, mutlaka ikilik sisteme çevrilmesi gerekmektedir. Örneğin klavyeden bir harfe basıldığında, o harf için 0 ve 1’lerden oluşan bir kod bilgisayara gönderilir. Bu sayede gelen bilgi bilgisayar tarafından anlaşılabilir.

 

Veri Nedir? Veri Tipleri Nelerdir?

Bilgisayarda işlemler yapabilmemiz için veri girişi yapılması gerekir. Veri; Kavram veya komutların, iletişim, yorum ve işlem için elverişli biçimli gösterimidir. Bilgisayar programları veriye erişir ve bu veriyi kullanırlar. Veriler, türüne göre saklanır. Veriler harf, rakam, özel işaret veya mantıksal ifadeler şeklinde saklanır.

Veri Türleri

SAYISAL: Hesaplama işlemlerinde kullanır. Tüm sayıları kapsar.

KARAKTER: Tek haneli rakam, harf ve özel karakteri kapsar.

KARAKTER DİZİSİ: Birden fazla karakterin birleşmesinden oluşan veri tipidir.

MANTIKSAL: Evet ya da hayır şeklinde karar verme süreçlerinde kullanılan veri tipidir.

ÖZEL: İçinde hem harf, hem sembol hem de sayı bulunduran veri tipidir. Örneğin; adres, tarih, saat, hesap numarası vb...

 

Sabit ve Değişken Nedir?

Sabit: İlk biçimiyle kalan, değişmeyen ifade ya da nesnelerdir.

Değişken: İlk biçimiyle kalmayıp yeni değerler ya da biçimler alabilen ifade ya da nesnelerdir.

Kullandığımız programların içeriğinde birçok sabit ve değişken bulunur. Bir değişken ile sabit arasındaki temel farkları şöyle sıralayabiliriz;

Sabitte saklanan değer programın çalışması süresince değişmez. Mesela bir market uygulamasında bir ürün için belirlenen barkod numarası programın çalışması süresince değişmez aynı kalır. O yüzden o bir sabittir.

▪Bir değişkende saklanan değer program çalışması süresince değişebilir. Mesela bir oyunda puan başlangıçta sıfır iken daha sonra değişiklik gösterdiği için puan bir değişkendir.

 

Problem Nedir?

Günlük hayatımızda karşılaştığımız, çözüm aranması gereken ve çözümü için bilgi, mantık, deneyim ya da dikkat isteyen durumlara Problem denir. Günlük hayatta karşılaştığımız problemler hep aynı zorlukta olmaz. Bu yüzden problemleri 2 çeşitte inceleriz.

 

Problem Çeşitleri

Basit Problem: Kişinin başkasından yardım almadan çözebileceği, basit adımlardan oluşan problemlerdir. Diş fırçalamak, marketten alışveriş yapmak, omlet yapmak vb...

Karmaşık Problem: Duruma özgü ve şartlara göre değişebilen çözüm adımlarından oluşan ve alt problemlere ayrılabilen problem türleridir. Çözüm için takım çalışması gerekebilir. Okul gazetesi çıkarmak, okulda başarılı olmak, ameliyat olmak, lastik değiştirmek vb.....

   

Algoritma Nedir?

Bir problemi çözmek ya da belirli bir amaca ulaşmak, bir işi gerçekleştirmek için tasarladığımız yola algoritma denir.

Algoritma yardımıyla bir işi adım adım gerçekleştirebiliriz. Aslında algoritmalar yaşamımızın bir parçasıdır. Pek çok işimizi farkında olalım ya da olmayalım algoritma yardımıyla yaparız. Bu işlerin tümünde, algoritmalardaki gibi belirli bir sıra bulunur.

Algoritma Kullanmanın Faydaları

•Problemleri daha hızlı çözeriz.

•Problem çözme sürecini kolay takip ederiz.

•Problem çözme sürecinde varsa hataları çabuk buluruz.

•Çözüm için farklı yöntemler denememizi sağlar.

 

Algotirma’yı Kim Buldu?

Algoritma matematikte sayılarla yapılan her türlü hesaplamanın sistematik metoduna verilen genel isimdir. Algoritmanın kurucusu dokuzuncu yüzyıl başlarında yaşayan, matematik gökbilim ve coğrafya alanlarında çalışmış bilim adamı Hârizmî ’dir. Matematikçiler için temel olan Kitab-ül Muhtasar fi Hesab-il Cebri ve’l-Mukabele adlı eseri meşhurdur.

 

Algoritma Yazma Kuralları

•Her algoritma basamak basamak yazılır.

•Her algoritmanın ilk basamağı BAŞLA’dır.

•Her algoritmanın son basamağı BİTİR’dir.

•Algoritmalarda kesin cümleler kullanılır.

 

 HATA AYIKLAMA

Hata Ayıklama: Programlama, karmaşık bir süreçtir ve programcılar programlamada hata (bug) yapabilirler. Programlama hatalarını bulma ve düzeltme işlemine hata ayıklama (debugging) denilir. Hata ayıklama, bir bilgisayar programında ya da elektronik donanımda hataları bulmanın, kusurları düzeltmenin ve bütün bunların sayılarını en aza indirmenin yoludur. Hata ayıklama işlemi sonunda, bu işi uyguladığımız yazılımın ya da donanımın istediğimiz ve beklenen şekilde çalışması gerekir.

 

SORUNLAR VE ÇÖZÜMLER

Genelleme: Bir probleme ait çözümü benzer özelliklere sahip farklı problemlerin çözümünde kullanılabilecek ortak bir yöntem bulmak.

Günlük yaşantımızda çeşitli problemlerle karşılaşırız. Bu problemlerin bazılarını yakından incelediğimizde aslında çözüm yollarının çok da zor olmadığını görürüz. Dahası bu basit problemler için bulduğumuz çözümleri benzer özellikler taşıyan ve daha karmaşık gözüken problemler için de kullanabiliriz.

 

AKIŞ ŞEMASI ŞEKİLLERİ VE ANLAMLARI

 

Sembol

Adı

Görevi / Anlamı

 

Elips

Başla / Bitir

Algoritmanın başladığı ve bittiği yerdir. Mutlaka olmalıdır.

Dikdörtgen

İşlem

Bir işlem yapılır: toplama, çıkarma, değer atama gibi.

Eşkenar Dörtgen

Karar

Evet-Hayır gibi mantıksal kararlar verilir. İki yol olabilir.

Paralelkenar

Veri Girişi

Sisteme bilgi alınır

Dalgalı Dikdörtgen

Ekrana Çıktı Verme

Sonucu veya bilgiyi kullanıcıya gösterir.

 

Altıgen

Döngü (Tekrar Eden İşlem)

Belirli işlemlerin tekrar tekrar yapılmasını sağlar.

🔁 Ok

Akış yönü

Adımların hangi sırayla ilerleyeceğini gösterir.

 

 

 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

5.SINIF 2.DÖNEM 13.HAFTA BOYAMA TAHTASI